Ik beland in een strijd met de school. Hoe blijf ik daaruit?
In een strijd belanden met iemand betekent over het algemeen dat je terecht bent gekomen op een punt waarin je de ander wilt overtuigen van jouw gelijk. Daar gaat meestal aan vooraf dat je je niet gehoord voelt door de ander. Je wordt misverstaan. Hierdoor wil je soms nog meer je punt duidelijk maken. Zeker als het om iets belangrijks gaat als het welzijn van je kind, beland je soms snel in deze situatie. In de strijd die dan kan ontstaan, is het gevaar aanwezig dat de aanleiding van dit alles – het gedeelde belang van een gelukkig kind op school – buiten beeld raakt.
Gesprek vertragen
In deze situatie kan het helpen om het gesprek stil te zetten. Benoem dat je je niet gehoord voelt. En vraag de school om samen te kijken naar wat nodig is om elkaar te beter begrijpen. Mogelijk helpt de volgende voorbeeldzin je daarbij:
“Ik heb het gevoel dat we in een strijd zijn beland. Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen, waardoor we elkaar proberen te overtuigen van hoe we dingen zien. Dat doe ik graag anders, omdat we anders niet verder komen in het vinden van een oplossing voor … Ik stel voor dat ik in mijn woorden vertel wat ik jou hoor zeggen en dat jij in jouw eigen woorden vertelt wat ik bedoel en belangrijk vindt. Zodat we elkaar echt begrijpen.”
Het gesprek vertragen is een mogelijke manier om de strijd te doorbreken. Lukt het je om eerst naar de ander te luisteren en vervolgens in je eigen woorden aan te geven wat je de ander hoort zeggen? Zo kan duidelijk worden of je elkaar verstaat of misschien wel misverstaat. Op deze manier kan mogelijk ook bij school de rust en ruimte ontstaan om naar jou te luisteren en terug te geven hoe jij bent verstaan.
Hulp van een consulent
Het kan lastig zijn om het gesprek stil te zetten en te vertragen. In deze situatie kun je als ouder contact zoeken met een consulent van het samenwerkingsverband. Vaak helpt het om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt? Samen met de consulent onderzoek je de situatie en kijk je welke mogelijkheden er zijn. Een consulent kan eventueel ook een gesprek tussen jou en de school faciliteren. Neem contact op.
- Ik heb zorgen om mijn kind
- Ik heb zelf zorgen
- De leerkracht denkt dat er iets mis is
- Mijn kind heeft extra ondersteuning nodig
- Onderwijs
- Welke vormen van ondersteuning zijn mogelijk?
- Hoe weet ik dat het nu wel goed gaat op school?
- Hoe blijf ik op de hoogte van het aanvragen van de ondersteuning?
- De school zegt niet de juiste ondersteuning te kunnen bieden, wat nu?
- School en ik zijn het niet eens. Wat nu?
- Ik voel me niet gehoord door school. Wat nu?
- Hoe voer ik het gesprek met school over extra ondersteuning?
- Wie bepaalt welke extra ondersteuning mijn kind krijgt?
- Er is geld nodig voor extra ondersteuning. Wie regelt dat en wat is mijn rol als ouder?
- Ondersteuning overdragen
- Jeugdzorg en gezondheidszorg
- Onderwijs
- Het gaat niet goed op school
- Problemen in de klas
- Mijn kind zit thuis
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Er is voor mijn kind een vrijstelling 5a afgegeven. Ik wil mij graag laten informeren over welke onderwijsmogelijkheden er zijn voor mijn kind. Wat is de route en bij wie kan ik terecht met mijn vraag?
- Mijn kind is tijdelijk niet in staat om naar school te gaan vanwege fysieke beperkingen (bijv. door ziekte). Wel heeft mijn kind motivatie en energie om onderwijs te volgen. Welke mogelijkheden zijn er?
- We krijgen te maken met de leerplichtambtenaar, wat nu?
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Ik zoek een school
- Mijn kind gaat naar (een andere) school en heeft extra ondersteuning nodig
- Mijn kind zoekt een nieuwe middelbare school
- Overstap naar voortgezet onderwijs
- Wat zijn de belangrijke verschillen tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO)?
- Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden
- Hoe vind ik met mijn kind een passende middelbare school?
- Hoe is de extra financiële ondersteuning voor maatwerk voor mijn kind geregeld?
- Hoe voer ik een gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe leg ik gemaakte afspraken vast?
- Ik kom er niet uit met school. Wat nu?
- Ik beland in een strijd met de school. Hoe blijf ik daaruit?
- School en ik schatten de situatie anders in. Wat nu?
- Wanneer schakel ik een onderwijsconsultent in?
- Hoe ga ik ermee om als iemand niet naar mij luistert?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn emoties het niet overnemen?
- Kan ik iemand meenemen naar het gesprek?
- Hoe bereid ik me voor op het gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe houd ik het vol als ouder?
- Hoe blijf ik als ouder overeind?
- Contact met andere ouders
- Rechten en plichten
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Wat gebeurt er als de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld?
- Ik heb gehoord over de Variawet. Wat houdt die wet in voor mijn kind en mij?
- Wie mogen er aanwezig zijn bij het multidisciplinair overleg?
- Mogen gesprekken op school worden opgenomen?
- Wat zijn de plichten van het kind?
- Wat is de zorgplicht van de school?
- Wat zijn mijn rechten als ouder?
- Wat zijn de plichten van de school?
- Wie bepaalt uiteindelijk welke ondersteuning mijn kind krijgt?
- Wat is de wetgeving rondom het delen van gespreksverslagen?
- Wat zijn de rechten van het kind?
- Wat zijn mijn plichten als ouder?
- Wat zijn de rechten van de school?
- Top Dossier inzage en bewaartermijn
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Verklarende woordenlijst