Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden
Tijdens het zoeken naar een geschikte middelbare school zet je verschillende stappen. Hieronder zijn drie stappen uitgewerkt en vind je informatie die je verder helpt.
Je hoeft dit zoekproces niet alleen te doen: betrek de leerkracht, de intern begeleider of de onderwijsconsulent van het samenwerkingsverband erbij. Ook heeft het Oudersteunpunt ervaringsdeskundige buddy’s, ouders met ervaring met passend onderwijs. Met hen kan je ervaringen delen.
De eerste stap in het zoekproces is meteen de belangrijkste: bedenk wat jij en je kind belangrijk vinden aan een middelbare school. Neem de tijd, praat met verschillende mensen en maak voor jezelf een overzicht. Met dit overzicht kan je gericht informatie zoeken en geschikte scholen selecteren. Vervolgens ga je in gesprek met de geselecteerde scholen. Hieronder worden deze stappen een voor een uitgewerkt en vind je tot slot enkele voorbeeldvragen.
>Stap 1 Wat heeft mijn kind nodig – waarop ga ik letten?
Wat heeft mijn kind nodig? Dat is de kernvraag bij de zoektocht naar een passende middelbare school. Als ouder ken je je kind buiten school. De leerkracht en de intern begeleider van de basisschool kennen je kind op school en hebben zicht op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van je kind. En je kind heeft natuurlijk ook eigen ideeën en wensen. Jij als ouder, de school en je kind kunnen misschien verschillende ideeën en wensen hebben over wat nodig is. Neem dus ruim de tijd om deze verschillende ideeën naast elkaar te leggen. Je hoeft dit niet alleen te doen. Vraag de leerkracht of intern begeleider om je hierbij te helpen. Bedenk ook, eventueel in overleg met de basisschool, hoe je je kind hierbij kunt betrekken. Uiteraard kan je ook andere personen vragen mee te denken, bijvoorbeeld familieleden of begeleiders. Zo kan het overzicht verder aangevuld worden.
Beschrijf in het overzicht zo concreet mogelijk de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van je kind. Om overzicht te houden kun je de ideeën van de verschillende mensen naast elkaar zetten. Wat vinden jij, je kind en de huidige school belangrijk? De volgende vragen zijn bedoeld om je op weg te helpen.
Een geschikte school voor je kind. Waar denk je dan als eerste aan?
- Schoolgrootte – Zou een grote school of kleine school passender zijn?
- Lesrooster – Welk lesrooster sluit het beste aan bij de behoefte van je kind?
- Bereikbaarheid – Hoe ver weg mag de school zijn?
- Onderwijsmethode – Welke onderwijsmethode sluit aan bij de behoefte van je kind?
- Huiswerkbegeleiding
- Is het nodig dat je kind in de ochtend extra wordt ‘opgevangen”
- Wil je als ouder (wekelijks) contact?
Tip – Vraag bijvoorbeeld aan de leerkracht: Wat doe jij nu anders/extra voor mijn kind? Wat doe je wel/niet?
Voor sommige kinderen is ook een TOP dossier opgesteld. Hierin staan ook de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van je kind beschreven. Neem deze input mee in je overzicht.
Je hebt nu als het goed is een lijst met verschillende punten, maar welke zijn de vijf belangrijkste? Probeer of je een volgorde kunt bepalen. Maak een top 5. Wees hierbij zo concreet mogelijk in je wensen (max. half A-4). Met dit overzicht kan je vervolgens gericht naar scholen zoeken.
>Stap 2 Welke scholen sluiten aan bij jouw wensen?
Nu je weet wat een school voor je kind moet kunnen bieden, kan je op zoek naar middelbare scholen die aansluiten bij jullie wensen en bij het schooladvies. In de VO-gids staan alle middelbare scholen in de regio. Maar ook op de website van de betreffende school vind je veel aanvullende informatie over de school.
Tip – Maak per school een lijstje met voor- en nadelen. Oriënteer je tijdens deze stap zo breed mogelijk.
Tip – Natuurlijk hoor je ook verhalen en ervaringen van andere ouders. Laat je echter niet te veel beïnvloeden door meningen van anderen. Elke ouder heeft eigen ideeën over wat een goede school is voor zijn of haar kind.
Ga vooral ook langs en proef de sfeer van een school. Wat voelt voor jou en je kind als een goede school passend bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van je kind? Sfeer proeven kun je doen tijdens open dagen. Van tevoren kun je samen met je kind bedenken waarop jullie gaan letten en natuurlijk kunnen dat voor jou en je kind andere dingen zijn. Bespreek na het bezoek samen jullie indrukken en schrijf die op, zodat je later de indrukken van de verschillende scholen kunt vergelijken.
Tip – Dit filmpje geeft een goed beeld van het praktijkonderwijs.
>Stap 3 In gesprek met geselecteerde scholen
Er zijn veel scholen in onze regio, maar naarmate je kind meer ondersteuning of zorg nodig heeft, hoe minder scholen hieraan kunnen voldoen. Zo is er in de regio Noord-Kennemerland één middelbare school voor speciaal voortgezet onderwijs en twee scholen voor praktijkonderwijs. Er is dus minder keuze, maar dat neemt niet weg dat je onderstaande stappen kunt volgen. Hieronder vind je ook vragen van ouders die zij tijdens hun gesprekken met school hebben gesteld.
>Stap 3a In gesprek met de zorgcoördinator van geselecteerde scholen
Ga voordat je de open dagen gaat bezoeken al in gesprek met de zorgcoördinator van de door jou geselecteerde scholen. De zorgcoördinator kan vaak al gericht je vragen beantwoorden, omdat kinderen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte onder zijn of haar verantwoordelijkheid vallen. Op deze manier kun je gericht aanvullende informatie zoeken. De contactgegevens van de zorgcoördinator vind je op website van de school of via de intern begeleider op de basisschool of de onderwijsconsulent van het samenwerkingsverband.
Tip – Wees proactief en standvastig en laat je niet ‘afschepen’ door te wachten op de open dagen.
Meestal zal je een of meerdere gesprekken met de zorgcoördinator hebben. Vaak is het eerste gesprek zonder je kind. Je kunt tijdens het eerste gesprek een filmpje of een foto laten zien van je kind zodat de zorgcoördinator weet over wie het gaat. Wees zo open en eerlijk mogelijk over je kind. De zorgcoördinator wil een goed beeld van je kind kunnen vormen en horen wat belangrijk is voor hem of haar. Neem het gemaakte overzicht met wensen en vragen die je wilt stellen mee als houvast bij het gesprek met de zorgcoördinator en het beantwoorden van vragen. Zorg dat de zorgcoördinator alle informatie heeft om een goede inschatting te maken of de school jouw kind kan bieden wat hij of zij nodig heeft.
>Stap 3b – MDO met een of twee geschikte middelbare scholen
Ook kan er met een of twee geschikte scholen een MDO worden georganiseerd met de huidige basisschool. Het doel van dit gesprek is dat de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van je kind wordt besproken, zodat de middelbare scholen kunnen inschatten of zij hieraan kunnen voldoen. Uiteraard ben jij als ouder aanwezig bij dit gesprek. Daarnaast sluit vaak de leerkracht aan, de intern begeleider en eventueel de onderwijsconsulent vanuit het samenwerkingsverband. En als er andere professionals betrokken zijn rondom jullie kind, kunnen zij ook aanwezig zijn. Door met alle direct betrokkenen rond de tafel te gaan zitten kan een goed afgewogen besluit worden genomen. Tijdens het mdo kan je natuurlijk ook jouw vragen stellen. Maak van tevoren een lijst met vragen die je wilt stellen en kijk ook eens naar de lijst met vragen die andere ouders hebben gesteld.
Vragen die ouders hebben gesteld aan scholen
Schroom niet, stel gerust jouw vragen tijdens het mdo en de gesprekken met de zorgcoördinator van de geselecteerde scholen. Hieronder vind je voorbeeldvragen die andere ouders hebben gesteld. Stel hieruit je eigen lijst met vragen samen die voor jou en je kind belangrijk zijn.
Algemeen
- Hoe houden grote scholen rekening met brugklassers?
- Als mijn kind niet in de les komt, ziet de school dat dan?
- Hoe gaat de school de ontwikkeling van mijn kind volgen?
Contact met ouders
- Hoe verloopt het contact met de ouders?
- Wie is het aanspreekpunt en hoe lopen de lijnen binnen de school?
- Is er alleen contact met de mentor of ook met de zorgcoördinator?
Voorzieningen
- Hoe is passend onderwijs en zorg georganiseerd en geregeld?
Hoe zit het met het regelen van extra ondersteuning voor mijn kind? Moet dit (vroegtijdig) aangevraagd worden? - Is er een opvangklas waar mijn kind kan chillen, dus niet de klas waar leerlingen zitten die weggestuurd zijn uit de les? Kan mijn kind hier zelf naar binnen of is er een pasje nodig?
- Hoe wordt er omgegaan met een beperking tijdens praktijkvakken?
- Hoe gaan jullie om met beperkte energie en toetsen?
- Hoe gaan jullie om met verzuim?
- Is er ook een trajectklas/groep? Hoe is die samengesteld en hoe werkt die groep precies?
De overstap naar de nieuwe school
- Welke procedure moet worden gevolgd tijdens de overstap van de basisschool naar het voortgezet speciaal onderwijs?
- Is er een ‘warme overdracht’ van de basisschool naar de middelbare school?
- Is er een kennismaking met de nieuwe klas?
- Kan mijn kind voor de zomervakantie een dagje meelopen?
- Hoe gaat de begeleiding de eerste weken eruitzien?
- Wanneer gaan we de verdere ondersteuning bespreken? Is het mogelijk om in het kader van preventie in het begin ook contact te hebben met de zorgcoördinator?
- Als mijn kind een praktijkonderwijs advies krijgt en het gaat toch goed en blijkt te makkelijk, wordt er dan gekeken of hij/zij naar een andere school kan?
- Ik heb zorgen om mijn kind
- Ik heb zelf zorgen
- De leerkracht denkt dat er iets mis is
- Mijn kind heeft extra ondersteuning nodig
- Onderwijs
- Welke vormen van ondersteuning zijn mogelijk?
- Hoe weet ik dat het nu wel goed gaat op school?
- Hoe blijf ik op de hoogte van het aanvragen van de ondersteuning?
- De school zegt niet de juiste ondersteuning te kunnen bieden, wat nu?
- School en ik zijn het niet eens. Wat nu?
- Ik voel me niet gehoord door school. Wat nu?
- Hoe voer ik het gesprek met school over extra ondersteuning?
- Wie bepaalt welke extra ondersteuning mijn kind krijgt?
- Er is geld nodig voor extra ondersteuning. Wie regelt dat en wat is mijn rol als ouder?
- Ondersteuning overdragen
- Jeugdzorg en gezondheidszorg
- Onderwijs
- Het gaat niet goed op school
- Problemen in de klas
- Mijn kind zit thuis
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Er is voor mijn kind een vrijstelling 5a afgegeven. Ik wil mij graag laten informeren over welke onderwijsmogelijkheden er zijn voor mijn kind. Wat is de route en bij wie kan ik terecht met mijn vraag?
- Mijn kind is tijdelijk niet in staat om naar school te gaan vanwege fysieke beperkingen (bijv. door ziekte). Wel heeft mijn kind motivatie en energie om onderwijs te volgen. Welke mogelijkheden zijn er?
- We krijgen te maken met de leerplichtambtenaar, wat nu?
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Ik zoek een school
- Mijn kind gaat naar (een andere) school en heeft extra ondersteuning nodig
- Mijn kind zoekt een nieuwe middelbare school
- Overstap naar voortgezet onderwijs
- Wat zijn de belangrijke verschillen tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO)?
- Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden
- Hoe vind ik met mijn kind een passende middelbare school?
- Hoe is de extra financiële ondersteuning voor maatwerk voor mijn kind geregeld?
- Hoe voer ik een gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe leg ik gemaakte afspraken vast?
- Ik kom er niet uit met school. Wat nu?
- Ik beland in een strijd met de school. Hoe blijf ik daaruit?
- School en ik schatten de situatie anders in. Wat nu?
- Wanneer schakel ik een onderwijsconsultent in?
- Hoe ga ik ermee om als iemand niet naar mij luistert?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn emoties het niet overnemen?
- Kan ik iemand meenemen naar het gesprek?
- Hoe bereid ik me voor op het gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe houd ik het vol als ouder?
- Hoe blijf ik als ouder overeind?
- Contact met andere ouders
- Rechten en plichten
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Wat gebeurt er als de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld?
- Ik heb gehoord over de Variawet. Wat houdt die wet in voor mijn kind en mij?
- Wie mogen er aanwezig zijn bij het multidisciplinair overleg?
- Mogen gesprekken op school worden opgenomen?
- Wat zijn de plichten van het kind?
- Wat is de zorgplicht van de school?
- Wat zijn mijn rechten als ouder?
- Wat zijn de plichten van de school?
- Wie bepaalt uiteindelijk welke ondersteuning mijn kind krijgt?
- Wat is de wetgeving rondom het delen van gespreksverslagen?
- Wat zijn de rechten van het kind?
- Wat zijn mijn plichten als ouder?
- Wat zijn de rechten van de school?
- Top Dossier inzage en bewaartermijn
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Verklarende woordenlijst