19 juli 2024
In de spotlight: Groeiklas Alkmaar-Noord bestaat vijf jaar
Kinderen uit groep 6, 7 en 8 die op een andere manier denken en daardoor ook anders leren kunnen hier naartoe: de Groeiklas in Alkmaar-Noord. Elke donderdagochtend staan onderwijskrachten Jasmijn van Ipkens en Nicole van der Zwaan ze met open armen op te wachten, vol energie en liefde voor het vak. In de Groeiklas gaat het nét even anders dan op hun eigen ‘reguliere’ school. En dat al vijf jaar lang!
Ouders, leerkrachten en kinderen zelf kunnen ontdekken dat een kind iets anders nodig heeft op school. Bijvoorbeeld omdat de manier van denken verschilt van die van andere kinderen, omdat ze weinig zelfvertrouwen hebben, of omdat ze moeilijker tot leren komen. Soms hebben scholen extra tijd en ruimte nodig om daar de aandacht aan te geven die nodig is. Daarom bestaat de Groeiklas.
Spelen, denken en leren
In de Groeiklas werken kinderen niet aan spelling, rekenen en taal op de ‘schoolse manier’. Jasmijn legt uit: “We koken veel, maken creatieve opdrachten, doen aan improvisatietheater en organiseren samen bijvoorbeeld het jaarlijkse Groeifestival. Bij deze activiteiten gebruiken de kinderen de denkvaardigheden die ze ook nodig hebben tijdens schoolse vakken.”
En het werkt. Scholen zien dat kinderen na de Groeiklas zelfstandiger aan het werk zijn. De kinderen ontdekken dat ze heel veel talenten hebben en groeien vol zelfvertrouwen door naar de middelbare school. “Extra leuk is dat ze elkaar opzoeken in de wijk”, vult Jasmijn aan. “Ze ontdekken dat ze niet de enigen zijn die anders denken of uitdagingen hebben op school. Die (h)erkenning doet heel veel met kinderen.”
“Het is heel leuk. Tijdens het Groeifestival was ik de keukenmanager!”
Kaylee, groep-8-leerlinge aan basisschool Liereland.
Trots
Leerkracht en onderwijspedagoog Jasmijn van Ipkens stond aan de wieg van de Groeiklas. “Ik doe werk waar ik blij van word. De afgelopen vijf jaar zijn voorbij gevlogen en ik hoop dit nog lang te blijven doen, zodat nog meer kinderen in Alkmaar-Noord hun weg naar onze Groeiklas vinden. Zij maken me ongelooflijk trots. En vooral: ze zijn trots op zichzelf.”
Spelen, vallen en opstaan
“Ik geloof in spelend leren”, vervolgt Jasmijn. “Tijdens koken leer je hoe je stap voor stap iets aanpakt. Het is rekenen, begrijpend lezen, organiseren en plannen in één. En als je een ingrediënt mist, dan mislukt je recept. Dat kan ook gebeuren als je het antwoord op een vraag zoekt. Mis je een onderdeel, dan kom je niet tot de oplossing. De meest gestelde vraag in de Groeiklas? Wat weet je wél?
Aan de hand van die vraag gaan kinderen zelf het denkproces in en is het belangrijk dat wij als leerkrachten op onze handen gaan zitten: laat ze het zelf doen. Soms ontstaat er dan frustratie bij een kind. Ook dat is eigenlijk alleen maar goed. Alleen in deze maatschappij zijn we best goed in problemen uit de weg te ruimen voordat ze ontstaan. Terwijl juist in die denkstappen en de frustratie de groei kan zitten. Daarin neem ik ook de ouders en de leerkrachten mee, zodat zij thuis en op school ook handvatten hebben om hun kind te ondersteunen in het nieuwe denkproces.”
Groeiklas en Groeituin
Jasmijn: “Omdat ik ook jongere kinderen al nieuwe denkstappen gun, ben ik de Groeituin begonnen voor kinderen uit groep 3, 4 en 5. Ik werk daarin individueel met kinderen en begeleid ze ongeveer vijftien weken op hun eigen school. Ook hier neem ik ouders en school mee in die begeleiding: hoe werken verschillende soorten breinen? Hoe werkt focus? Met wat voor kleine dingen kun je beter inspelen op wat een kind nodig heeft? We krijgen ontzettend veel enthousiaste reacties. Ook van ouders die er van tevoren een hard hoofd in hadden. En van leerkrachten die de skills toepassen in hun eigen klas.”
“Ik heb het geluk gehad om samen te werken met Jasmijn”, vertelt onderwijsassistent Nicole van der Zwaan. “Ze gaf een van de kinderen op ‘mijn’ basisschool les vanuit de Groeituin en zo ben ik de Groeiklas in gerold. Ik doe het met ontzettend veel plezier. De Groeiklas is zo’n mooie, bijzondere plek. Hier zijn kinderen niet met de ‘schoolse’ dingen bezig en zie je hun zelfvertrouwen groeien. Ook neem ik de lessen die ik hier zelf leer mee naar mijn andere werk. Wat ik teruggeef aan kinderen die zeggen: dat kan ik niet? Dat kan je nóg niet. Oefenen en doen. Dan kom je er wel.”
“We koken veel en gaan met mooi weer naar buiten. Naar de moestuin of de kinderboerderij. En ik heb ook nieuwe vriendinnen gemaakt via de Groeiklas.”
Kaylee, groep-8-leerlinge aan basisschool Liereland.
Groeifestival: restaurant Hoera!
Tijdens het jaarlijkse Groeifestival stort de groep zich op een groter evenement dat ze zelf organiseren. Dat delen ze op in kleine stukjes, zodat de kinderen ontdekken: dit is gewoon hartstikke haalbaar. Dit jaar was dat restaurant Hoera! Sandra, de moeder van Groeiklasleerlinge Kaylee vertelt erover: “Het was heerlijk! We kregen een welkomstdrankje, een fruitspiesje en een groeiklas-special als hoofdgerecht en als nagerecht een chocoladefeest.” Haar dochter Kaylee vult aan: “We organiseerden een bingo en deden ook een klapspel.”
Ook Nicole is enthousiast: “Het Groeifestival was superleuk, een mooie kroon op ons vijfjarig bestaan en echt een geslaagde dag! Kinderen die tot nu toe veel spanning ervaarden rondom een presentatie, namen nu toch maar mooi de mensen in ontvangst. Het liep op rolletjes en het was echt hún feestje. Toen Jasmijn ze vroeg: ging het goed, of ging het geweldig? riepen ze allemaal: geweldig!”
Zelfvertrouwen
“Bij Jasmijn en Nicole is Kaylee echt op haar plek”, vertelt Kaylee’s moeder Sandra. “In groep 7 begon ze in de Groeiklas en ze zit er nu – in groep 8 – nog een jaar. Inmiddels zien we grote verschillen: ze heeft echt anders leren denken en doen. Haar advies voor de middelbare school is zelfs veranderd: van praktijkschool naar basis-beroeps. We merken thuis ook dat ze makkelijker kan praten over wat er in haar hoofd gebeurt. Ze houdt langer vol als iets niet meteen lukt, doet meer dingen zelfstandig en ziet nu zelf in dat ze iets nóg niet kan. Dat is ontzettend goed voor haar zelfvertrouwen.”