Mijn kind wordt gepest. Wat kan ik als ouder doen?
Pesten is een vervelend probleem. Het is de bedoeling van alle scholen om een veilige omgeving te zijn waar kinderen samen kunnen leren. Omdat die veiligheid zo belangrijk is, zijn scholen wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat er een persoon verantwoordelijk is voor het anti-pestbeleid. Ook moeten scholen ervoor zorgen dat er een aanspreekpunt is met wie ouders en kinderen over pesten kunnen praten.
De eerste stap in het geval van pestproblematiek is altijd: ga in gesprek met de leerkracht. Maak in dat geval een afspraak met de leerkracht en vertel waarom je in gesprek wilt. Bedenk voor jezelf of je het prettig vindt om iemand mee te nemen naar dit gesprek. Als je iemand meeneemt, vertel dit dan ook aan de leerkracht.
Wat is er aan de hand?
Als het kan en goed voelt, zet dan samen met je kind op een rij wat er precies gebeurt en verzamel eventueel ‘bewijsmateriaal’. Je kunt – zeker bij oudere kinderen, maar ook bij jongere kinderen – overwegen dat je kind in gesprek gaat met de leerkracht, waarbij jij als ouder aanwezig bent als steun voor je kind. De volgende vragen zijn de eerste stap bij het voorbereiden van het gesprek. Hiermee kun je mogelijk beter zicht krijgen op wat er speelt.
- Wie pest jouw kind en op welke manier?
- Op welke momenten gebeurt het?
- Heeft jouw kind het gevoel dat het invloed kan uitoefenen?
- Wat heeft je kind al gedaan om het pesten te stoppen?
- Wat is succesvol, wat niet?
Probeer daarnaast aandacht te schenken aan de uitzonderingen.
- Zijn er momenten dat je kind geen last heeft van het pesten?
- Wie doen er niet mee aan het pesten?
- Door wie voelt je kind zich gesteund?
Ook belangrijk om op een rijtje te zetten:
- Wat merk je zelf aan je kind?
- Wat is de invloed van het pesten op:
- het gedrag thuis?
- de schoolresultaten?
- de zin om naar school te gaan?
De voorbereiding van het gesprek
Als je zicht hebt op wat er aan de hand is, kun je je voorbereiden op het gesprek. De volgende vragen zijn gericht op zicht krijgen op wat je met het gesprek wil bereiken.
- Wat zou je willen dat het gesprek jou of je kind gaat opleveren?
- Met welke voorbeelden kun je duidelijk maken dat je kind wordt gepest?
- Welke informatie heb je van de leerkracht nodig?
Mogelijke vragen die je aan de leerkracht kunt stellen:
- Herkent de leerkracht het pestprobleem?
- Hoe kijkt hij/zij er tegenaan?
- Ziet de leerkracht dat je kind niet gelukkig is op school en zich niet veilig voelt? En vertaalt dit zich naar de schoolresultaten?
- Wat kan de leerkracht doen om de sociale situatie van je kind en de gehele klas te verbeteren?
- Is het mogelijk om met een anti-pestprogramma de sociale veiligheid van kinderen te vergroten?
Pestprotocol
Het liefst willen scholen pestproblematiek voorkomen. Veel scholen hebben hier een bepaalde aanpak voor. Welke aanpak de school van jouw kind hanteert, staat in de schoolgids en/of op de website van de school. Je kunt er natuurlijk ook naar vragen bij de leerkracht. Ook heeft iedere school verplicht een ‘pestprotocol’. Hierin staan alle stappen die de school onderneemt als er sprake is van pestgedrag. Ook vind je hier wie er in en om de school betrokken kan worden bij het oplossen van pestproblemen. Vraag zo nodig naar dit protocol.
Hoe verder?
Bedenk hoe jij het prettig vindt om samen met de leerkracht op te blijven letten of het pesten ophoudt. Hoe en wanneer je elkaar informeert over belangrijke inzichten in het minder maken van het pesten. En wat je doet als jij of de leerkracht merken dat het pesten weer begint.
Mocht je bij de leerkracht geen gehoor vinden, dan kun je terecht bij de anti-pestcoördinator, of iemand die hetzelfde doet onder een andere naam. Hij of zij weet welke afspraken er in de school zijn gemaakt over omgaan met pestproblematiek. Meestal is de intern begeleider ook anti-pestcoördinator, maar soms heeft een van de leerkrachten deze taak. Je kunt de anti-pestcoördinator altijd vragen om mee te denken.
Op de website van ouders en onderwijs vind je meer info over wat je als ouder nog meer kunt doen als je kind wordt gepest.
- Ik heb zorgen om mijn kind
- Ik heb zelf zorgen
- De leerkracht denkt dat er iets mis is
- Mijn kind heeft extra ondersteuning nodig
- Onderwijs
- Welke vormen van ondersteuning zijn mogelijk?
- Hoe weet ik dat het nu wel goed gaat op school?
- Hoe blijf ik op de hoogte van het aanvragen van de ondersteuning?
- De school zegt niet de juiste ondersteuning te kunnen bieden, wat nu?
- School en ik zijn het niet eens. Wat nu?
- Ik voel me niet gehoord door school. Wat nu?
- Hoe voer ik het gesprek met school over extra ondersteuning?
- Wie bepaalt welke extra ondersteuning mijn kind krijgt?
- Er is geld nodig voor extra ondersteuning. Wie regelt dat en wat is mijn rol als ouder?
- Ondersteuning overdragen
- Jeugdzorg en gezondheidszorg
- Onderwijs
- Het gaat niet goed op school
- Problemen in de klas
- Mijn kind zit thuis
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Er is voor mijn kind een vrijstelling 5a afgegeven. Ik wil mij graag laten informeren over welke onderwijsmogelijkheden er zijn voor mijn kind. Wat is de route en bij wie kan ik terecht met mijn vraag?
- Mijn kind is tijdelijk niet in staat om naar school te gaan vanwege fysieke beperkingen (bijv. door ziekte). Wel heeft mijn kind motivatie en energie om onderwijs te volgen. Welke mogelijkheden zijn er?
- We krijgen te maken met de leerplichtambtenaar, wat nu?
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Ik zoek een school
- Mijn kind gaat naar (een andere) school en heeft extra ondersteuning nodig
- Mijn kind zoekt een nieuwe middelbare school
- Overstap naar voortgezet onderwijs
- Wat zijn de belangrijke verschillen tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO)?
- Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden
- Hoe vind ik met mijn kind een passende middelbare school?
- Hoe is de extra financiële ondersteuning voor maatwerk voor mijn kind geregeld?
- Hoe voer ik een gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe leg ik gemaakte afspraken vast?
- Ik kom er niet uit met school. Wat nu?
- Ik beland in een strijd met de school. Hoe blijf ik daaruit?
- School en ik schatten de situatie anders in. Wat nu?
- Wanneer schakel ik een onderwijsconsultent in?
- Hoe ga ik ermee om als iemand niet naar mij luistert?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn emoties het niet overnemen?
- Kan ik iemand meenemen naar het gesprek?
- Hoe bereid ik me voor op het gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe houd ik het vol als ouder?
- Hoe blijf ik als ouder overeind?
- Contact met andere ouders
- Rechten en plichten
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Wat gebeurt er als de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld?
- Ik heb gehoord over de Variawet. Wat houdt die wet in voor mijn kind en mij?
- Wie mogen er aanwezig zijn bij het multidisciplinair overleg?
- Mogen gesprekken op school worden opgenomen?
- Wat zijn de plichten van het kind?
- Wat is de zorgplicht van de school?
- Wat zijn mijn rechten als ouder?
- Wat zijn de plichten van de school?
- Wie bepaalt uiteindelijk welke ondersteuning mijn kind krijgt?
- Wat is de wetgeving rondom het delen van gespreksverslagen?
- Wat zijn de rechten van het kind?
- Wat zijn mijn plichten als ouder?
- Wat zijn de rechten van de school?
- Top Dossier inzage en bewaartermijn
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Verklarende woordenlijst