Wat is de zorgplicht van de school?
Scholen hebben de zorgplicht om ieder kind een passende onderwijsplek te geven. Sinds 2014 werken scholen in samenwerkingsverbanden samen om ervoor te zorgen dat ieder kind zich kan ontwikkelen, zoals dat staat beschreven in de Wet passend onderwijs. Hieronder lees je meer over wat de zorgplicht precies inhoudt, voor wie de Wet passend onderwijs geldt en hoe passend onderwijs werkt.
Wat houdt de zorgplicht in?
Scholen hebben een zorgplicht om elk kind een passende onderwijsplek te geven. De Wet passend onderwijs is in 2014 in werking getreden en opgenomen in de Wet op primair onderwijs. Scholen werken sindsdien samen in een samenwerkingsverband, zodat kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doormaken en kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een zo passend mogelijke plaats in het onderwijs krijgen.
Als een kind extra begeleiding of ondersteuning nodig heeft, moeten scholen in een samenwerkingsverband ervoor zorgen dat het kind een plek krijgt op de school naar keuze. In de regio Alkmaar, Noord-Kennemerland zorgt samenwerkingsverband PPO-NK hiervoor.
Als een basisschool naar keuze de benodigde hulp niet kan bieden aan jouw kind, dan moet de school op zoek gaan naar een school die dit wel kan bieden. Dit gaat altijd in overleg met de ouders. Heb je hulp nodig, of extra vragen? Neem dan contact op met een consulent van PPO-NK.
Voor wie geldt de Wet passend onderwijs?
De Wet passend onderwijs geldt voor kinderen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, kinderen die langdurig ziek zijn en kinderen met psychiatrische of gedragsstoornissen.
Voor kinderen met visuele of auditieve beperkingen, of ernstige spraak- en taalmoeilijkheden wordt de zorgplicht nog op landelijk niveau geregeld en dus niet met regionale samenwerkingsverbanden. Voor hen is de Wet passend onderwijs niet van toepassing.
Hoe werkt de zorgplicht?
Het samenwerkingsverband stelt een ondersteuningsplan op. In zo’n ondersteuningsplan staat de basisondersteuning die elke school in het samenwerkingsverband kan bieden. Denk aan hoe de school toegankelijk is gemaakt voor kinderen met een beperking, of hoe een school lesgeeft aan leerlingen met een lagere of hogere intelligentie. Alle scholen in het samenwerkingsverband kunnen dit niveau aanbieden: alle kinderen hebben hier dus recht op.
In het ondersteuningsplan staan ook de criteria voor verwijzing naar scholen voor speciaal onderwijs, mocht onderwijs op een reguliere basisschool niet mogelijk zijn.
Hoe gaat het precies in zijn werk?
Het schoolbestuur heeft de plicht om te onderzoeken of een kind extra ondersteuning nodig heeft. Jij als ouder moet bij de aanmelding aangeven of je het vermoeden hebt dat je kind extra ondersteuning nodig zal hebben. Als de aanmelding binnen is, heeft de school zes weken de tijd om een passende plek te vinden. Op de eigen school en als dat niet kan, op een andere school in de regio. Deze termijn kan worden verlengd met vier weken.
Als na tien weken nog geen passende plek voor je kind is gevonden, krijgt hij of zij een tijdelijke toelating op de school waar je je kind hebt aangemeld. Tot er een andere, geschiktere school is gevonden die het kind wil toelaten. Ook als je kind al op school zit en jullie later ontdekken dat extra ondersteuning nodig is, heeft de school een zorgplicht. De school moet dus onderzoeken of kinderen extra ondersteuning nodig hebben en een passende plek voor ze vinden. Als een school je kind weigert of verwijdert, dan moet het schoolbestuur hiervoor een goede motivatie hebben.
Klachten
Ben je het niet eens met de ondersteuning van jouw kind of met de plaatsing van jouw kind op een school? Dan kun hier verschillende dingen aan doen. Probeer eerst in gesprek te gaan met de school en er samen uit te komen, eventueel met de intern begeleider of zorgcoördinator erbij. Mocht dat niet werken, zoek dan contact met een consulent van het samenwerkingsverband. Samen met jou en de school maakt een consulent een stappenplan om de situatie op te lossen.
Binnen zes weken kun je bezwaar indienen bij een adviescommissie van het samenwerkingsverband of bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT), die binnen vier weken een beslissing neemt.
Binnen zes weken kun je ook nog bij de Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) terecht voor een advies over:
- de (weigering van) toelating van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben,
- verwijdering van een kinderen en
- bijstelling van het ontwikkelingsperspectief van het kind.
Verder lezen:
Wat zijn de plichten van de school?
- Ik heb zorgen om mijn kind
- Ik heb zelf zorgen
- De leerkracht denkt dat er iets mis is
- Mijn kind heeft extra ondersteuning nodig
- Onderwijs
- Welke vormen van ondersteuning zijn mogelijk?
- Hoe weet ik dat het nu wel goed gaat op school?
- Hoe blijf ik op de hoogte van het aanvragen van de ondersteuning?
- De school zegt niet de juiste ondersteuning te kunnen bieden, wat nu?
- School en ik zijn het niet eens. Wat nu?
- Ik voel me niet gehoord door school. Wat nu?
- Hoe voer ik het gesprek met school over extra ondersteuning?
- Wie bepaalt welke extra ondersteuning mijn kind krijgt?
- Er is geld nodig voor extra ondersteuning. Wie regelt dat en wat is mijn rol als ouder?
- Ondersteuning overdragen
- Jeugdzorg en gezondheidszorg
- Onderwijs
- Het gaat niet goed op school
- Problemen in de klas
- Mijn kind zit thuis
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Er is voor mijn kind een vrijstelling 5a afgegeven. Ik wil mij graag laten informeren over welke onderwijsmogelijkheden er zijn voor mijn kind. Wat is de route en bij wie kan ik terecht met mijn vraag?
- Mijn kind is tijdelijk niet in staat om naar school te gaan vanwege fysieke beperkingen (bijv. door ziekte). Wel heeft mijn kind motivatie en energie om onderwijs te volgen. Welke mogelijkheden zijn er?
- We krijgen te maken met de leerplichtambtenaar, wat nu?
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Ik zoek een school
- Mijn kind gaat naar (een andere) school en heeft extra ondersteuning nodig
- Mijn kind zoekt een nieuwe middelbare school
- Overstap naar voortgezet onderwijs
- Wat zijn de belangrijke verschillen tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO)?
- Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden
- Hoe vind ik met mijn kind een passende middelbare school?
- Hoe is de extra financiële ondersteuning voor maatwerk voor mijn kind geregeld?
- Hoe voer ik een gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe leg ik gemaakte afspraken vast?
- Ik kom er niet uit met school. Wat nu?
- Ik beland in een strijd met de school. Hoe blijf ik daaruit?
- School en ik schatten de situatie anders in. Wat nu?
- Wanneer schakel ik een onderwijsconsultent in?
- Hoe ga ik ermee om als iemand niet naar mij luistert?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn emoties het niet overnemen?
- Kan ik iemand meenemen naar het gesprek?
- Hoe bereid ik me voor op het gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe houd ik het vol als ouder?
- Hoe blijf ik als ouder overeind?
- Contact met andere ouders
- Rechten en plichten
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Wat gebeurt er als de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld?
- Ik heb gehoord over de Variawet. Wat houdt die wet in voor mijn kind en mij?
- Wie mogen er aanwezig zijn bij het multidisciplinair overleg?
- Mogen gesprekken op school worden opgenomen?
- Wat zijn de plichten van het kind?
- Wat is de zorgplicht van de school?
- Wat zijn mijn rechten als ouder?
- Wat zijn de plichten van de school?
- Wie bepaalt uiteindelijk welke ondersteuning mijn kind krijgt?
- Wat is de wetgeving rondom het delen van gespreksverslagen?
- Wat zijn de rechten van het kind?
- Wat zijn mijn plichten als ouder?
- Wat zijn de rechten van de school?
- Top Dossier inzage en bewaartermijn
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Verklarende woordenlijst