Wat zijn de plichten van de school?
Scholen hebben verschillende plichten. Zo moeten scholen zich houden aan het Kinderrechtenverdrag en de Salamanca Verklaring en hebben scholen zorgplicht en informatieplicht richting kinderen en ouders.
Invulling onderwijs
In het Kinderrechtenverdrag staan doeleinden waaraan onderwijs moet voldoen. Zo moet onderwijs gericht zijn op de ontwikkeling van de persoonlijkheid, de talenten en mentale en fysieke vermogens van het kind. Het (speciaal) onderwijs voor gehandicapte kinderen moet gericht zijn op een zo volledig mogelijke integratie in de maatschappij.
Uit de Salamanca Verklaring, opgesteld door 92 landen tijdens een wereldconferentie in 1994 over speciale onderwijsbehoeften, blijkt dat ieder kind verschillende karaktereigenschappen, interesses, capaciteiten en leerbehoeften heeft en dat het onderwijs ontworpen moet zijn om met deze verschillen rekening te houden. Deze verklaring kan worden gezien als een definitie over inclusief onderwijs voor kinderen met beperkingen en voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
Zorgplicht voor een veilige omgeving
Scholen moeten ervoor zorgen dat de onderwijsomgeving voor kinderen veilig is op sociaal, psychisch en fysiek gebied. Er moet een veilige en positieve sfeer op school zijn. De school moet daarom ook maatregelen nemen om pesten, discriminatie, geweld en andere soorten van ongepast gedrag tegen te gaan. De school moet hiervoor een aanspreekpunt en coƶrdinator aanstellen. Daarnaast moet er een beleid zijn rondom de veiligheid van de leerlingen. Die veiligheid moet school periodiek monitoren. De school kiest zelf hoe ze dat doen, zo lang het maar aan de wet voldoet. Voor meer informatie hierover, zie de website van de Onderwijsinspectie.
Bovendien heeft de school zorgplicht voor een veilige omgeving voor het schoolgebouw, het schoolterrein en alles wat in het zicht van het schoolgebouw plaatsvindt.
Als ouders erom vragen, moeten scholen een tussenschoolse en buitenschoolse opvang organiseren. Het schoolbestuur zorgt ervoor dat kinderen op een veilige en kindvriendelijke manier kunnen overblijven. De kosten komen voor rekening van ouders. Deze opvang valt ook binnen de reikwijdte van de zorgplicht van de school voor een veilige omgeving.
Zorgplicht: meldcode huiselijk geweld
Scholen moeten een meldcode hebben vastgesteld waarin ze stapsgewijs aangeven hoe ze met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling omgaan. Deze meldcode moet eraan bijdragen dat er zo snel en goed mogelijk hulp wordt geboden. Als er sprake is van acute of structurele onveiligheid, kan school een melding doen bij Veilig Thuis.
Om ouders en andere betrokkenen te informeren over de stappen die plaatsvinden, vermelden scholen meestal in de schoolgids, op de website of in een folder dat ze de meldcode gebruiken. Voor meer informatie over de meldcode, zie de website van de Rijksoverheid.
Zorgplicht kwaliteit onderwijs
De school draagt een zorgplicht voor een goede kwaliteit van onderwijs. Leerlingen mogen verwachten dat het onderwijs van een bepaalde kwaliteit is. De kwaliteit van het onderwijs is slecht als de resultaten van het kind aan het einde van het zevende en achtste schooljaar ernstig tekort schieten op het gebied van Nederlandse taal en rekenen.
Als scholen zich niet aan deze zorgplicht houden, dan kan dit leiden tot civielrechtelijke aansprakelijkheid van de school tegenover de leerling. De rechter toetst bij deze zorgplicht alleen de inspanningen van de school en niet de resultaten: de rechter bepaalt dus niet hoe het onderwijs wordt gegeven, maar wel of het aan minimumkwaliteitsvereisten voldoet. Bij jou als ouder ligt de bewijslast. Dit houdt in dat je als ouder moet aantonen dat de school door ernstig nalaten slechte kwaliteit van onderwijs heeft geleverd en dat jouw kind daardoor een leerachterstand heeft opgelopen.
Informatieplicht
De school is verplicht informatie aan ouders te geven over de voortgang van elk kind.
- Ik heb zorgen om mijn kind
- Ik heb zelf zorgen
- De leerkracht denkt dat er iets mis is
- Mijn kind heeft extra ondersteuning nodig
- Onderwijs
- Welke vormen van ondersteuning zijn mogelijk?
- Hoe weet ik dat het nu wel goed gaat op school?
- Hoe blijf ik op de hoogte van het aanvragen van de ondersteuning?
- De school zegt niet de juiste ondersteuning te kunnen bieden, wat nu?
- School en ik zijn het niet eens. Wat nu?
- Ik voel me niet gehoord door school. Wat nu?
- Hoe voer ik het gesprek met school over extra ondersteuning?
- Wie bepaalt welke extra ondersteuning mijn kind krijgt?
- Er is geld nodig voor extra ondersteuning. Wie regelt dat en wat is mijn rol als ouder?
- Ondersteuning overdragen
- Jeugdzorg en gezondheidszorg
- Onderwijs
- Het gaat niet goed op school
- Problemen in de klas
- Mijn kind zit thuis
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Er is voor mijn kind een vrijstelling 5a afgegeven. Ik wil mij graag laten informeren over welke onderwijsmogelijkheden er zijn voor mijn kind. Wat is de route en bij wie kan ik terecht met mijn vraag?
- Mijn kind is tijdelijk niet in staat om naar school te gaan vanwege fysieke beperkingen (bijv. door ziekte). Wel heeft mijn kind motivatie en energie om onderwijs te volgen. Welke mogelijkheden zijn er?
- We krijgen te maken met de leerplichtambtenaar, wat nu?
- Mogelijkheden voor onderwijs
- Ik zoek een school
- Mijn kind gaat naar (een andere) school en heeft extra ondersteuning nodig
- Mijn kind zoekt een nieuwe middelbare school
- Overstap naar voortgezet onderwijs
- Wat zijn de belangrijke verschillen tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO)?
- Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden
- Hoe vind ik met mijn kind een passende middelbare school?
- Hoe is de extra financiƫle ondersteuning voor maatwerk voor mijn kind geregeld?
- Hoe voer ik een gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe leg ik gemaakte afspraken vast?
- Ik kom er niet uit met school. Wat nu?
- Ik beland in een strijd met de school. Hoe blijf ik daaruit?
- School en ik schatten de situatie anders in. Wat nu?
- Wanneer schakel ik een onderwijsconsultent in?
- Hoe ga ik ermee om als iemand niet naar mij luistert?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn emoties het niet overnemen?
- Kan ik iemand meenemen naar het gesprek?
- Hoe bereid ik me voor op het gesprek?
- Hoe voer ik het gesprek over passend onderwijs met school en professionals?
- Hoe houd ik het vol als ouder?
- Hoe blijf ik als ouder overeind?
- Contact met andere ouders
- Rechten en plichten
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Wat gebeurt er als de leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld?
- Ik heb gehoord over de Variawet. Wat houdt die wet in voor mijn kind en mij?
- Wie mogen er aanwezig zijn bij het multidisciplinair overleg?
- Mogen gesprekken op school worden opgenomen?
- Wat zijn de plichten van het kind?
- Wat is de zorgplicht van de school?
- Wat zijn mijn rechten als ouder?
- Wat zijn de plichten van de school?
- Wie bepaalt uiteindelijk welke ondersteuning mijn kind krijgt?
- Wat is de wetgeving rondom het delen van gespreksverslagen?
- Wat zijn de rechten van het kind?
- Wat zijn mijn plichten als ouder?
- Wat zijn de rechten van de school?
- Top Dossier inzage en bewaartermijn
- Wat zijn mijn rechten en plichten?
- Verklarende woordenlijst